קורטיזון

קורטיזון. למה לא בעצם?

אז קודם כל מהו קורטיזון? קורטיזון הוא חומר ממשפחת הסטרואידים המיוצר בגופנו באופן טבעי על ידי בלוטת יותרת הכליה, הכבד והשחלות אצל נשים. הקורטיזון הטבעי משתחרר אל מחזור הדם שלנו מהבלוטה כאשר הגוף מזהה תחושת לחץ. תפקידו של הקורטיזון הטבעי מתחלק לשני חלקים, אחד שמירת מאזן המלחים והנתרן בגופנו ואיזון לחץ הדם והסוג השני אחראי על זירוז פירוק סוכרים במסגרת תהליך חילוף החומרים.

הטיפול בקורטיזון הפך נפוץ מאוד ואולי אפילו נפוץ מדי בטיפולי "חירום" בעיקר בכאבי דלקות לסוגיהם. בשנים האחרונות נוהגים להקל ראש במתן טיפול בקורטיזון למטופלים בארץ ובעולם מבלי להבין שטיפול באמצעות סטרואידים הינו טיפול קצר טווח ואינו מטפל בבעיה אלא רק בסימפטום ושימוש בו במקרים מסוימים עלול לגרום לנזקים רבים החל מכיב קיבה ועד התמכרות ממשית של הגוף לתרופה עצמה.

במחקרים בבעלי חיים הראו כי עם קבלת זריקות קורטיזון ישנן השפעות של היחלשות הגידים וריכוך של הסחוסים. טיפול בזריקות קורטיזון חוזרות עשוי להכפיל את ההשפעות הללו ולהגדיל את הסיכון של בעיות פוטנציאליות. זו הסיבה העיקרית אשר בגללה חשוב שרופאים יגבילו את מספר הזריקות הניתנות לחולה.

כמה מהיר, ככה מסוכן.

היתרון הברור מאליו בזריקת קורטיזון הוא ההשפעה המהירה שלו על הגוף, הקורטיזון מטפל אך ורק באזור הדלקתי ומפחית את הדלקת ובכך מקל על הכאב. ההשפעה עשויה להתרחש תוך ימים בודדים ועשויה להמשך מספר שבועות. טיפול בסטרואידים לדלקת מקביל לטיפול בכדור אקמול במקרה של חורים בשיניים, הפחתת כאב במקום לטפל על ידי סתימת החור תביא אותנו בתוך זמן די קצר לטיפול שורש.

קורטיזון

בזריקות הקורטיזון הניתנות במקרים של כאבים ודלקות מוזרק קורטיזון סינתטי המוכר בשוק בכמה שמות מסחריים למשל KENLOG, CELESTONE וכו' אבל הם כולם נגזרת של המוצר המקורי שמייצר הגוף שלנו, ההבדל  העיקרי בין הטבעי לסינתטי הוא שקורטיזון סינתטי אינו מוזרם למחזור הדם אלא נקודתית לאזור הבעייתי והמודלק. כולנו רוצים פתרון מהיר לכאב ואת אותו הפתרון הקורטיזון אכן מסוגל לתת אך יש כמה תופעות לוואי בטיפול חוזר בו שכדאי מאוד לקחת בחשבון: עליה בתאבון (הגורר עליה במשקל), מצבי רוח משתנים, הפרעות שינה, בצקות והתפתחות סכרת, כיב קיבה, עליה בלחץ הדם ,שינוי פיגמנטציה באזור הזריקה אצל אנשים בעלי גוון עור כהה ודלדול מסת שריר. כמו כן קורטיזון סינתטי המוזרק ולאחר מכן מתגבש בגופנו עשוי לגרום לכאב מוגבר יותר טרם תחילת הטיפול. שימוש ממושך בקורטיזון עשוי להביא גם לירידה בצפיפות העצם ובמקרים של שימוש ממושך כדאי מאוד להתייעץ היטב עם הרופא המטפל בנוגע לטיפולים מונעים או מצמצמי נזק.

עכשיו נדבר על מה האפשרויות האחרות.

כאמור הטיפול בקורטיזון הוא טיפול קצר מועד, מהיר ויעיל לטיפול בכאב אך אינו פותר את הבעיה אשר לשמה אנחנו כאן. על מנת לטפל בדלקת (בדגש על הדלקת ולא בכאב) עלינו לפנות לאיש מקצוע לאבחון מקור הבעיה. ברובם המוחלט של המקרים ניתן יהיה לטפל בדלקת או להפחית את הסימפטומים כמו כאב והגבלות תנועה, על ידי טיפולים אלטרנטיביים או אינטגרטיביים אשר אין בהם ולו תופעת לוואי אחת, אינם גורמים נזק ועשויים לפתור את הבעיה בתוך מספר טיפולים. משך הטיפול במקרים כאלו נע בין 3-8 טיפולים תלוי כמובן בחומרת המקרה ובמקרים קיצוניים קצת יותר מכך אך היתרון של טיפול מסוג כזה הוא פתרון לצמיתות.

תאמינו או לא-הבעיה שלכם היא לא הדלקת

כשאנו סובלים מדלקות שונות בגוף אנו מתייחסים אליהן כ"הבעיה", לכאורה זה נכון, הדלקת מגבילה אותנו בתנועה, היא גורמת לכאב ובגדול פוגעת באיכות החיים שלנו. אבל חשוב להבין שכל דלקת כזו נובעת משימוש לא נכון בגוף שלנו כגון: יציבה לא נכונה, עומס ולחץ על איברים מסוימים ועוד. שיטת הטיפול במרכז ReMovement דוגלת בפתרון הבעיה והפחתת הכאב יד ביד עם לימוד המטופל שימוש נכון ובריא בגופו וכך גם פתרון הבעיה ומניעה עתידית של פגיעה חוזרת שלובים זה בזו.