אגן

טיפול לכאב ודלקות במפרק האגן

האגן הינו מבנה הנמצא במרכז כובד הגוף ועמוד השדרה, הוא למעשה תוצר של שלוש עצמות אשר התאחו במהלך בגרותנו לכדי חיבור סימטרי ומושלם בין עמוד השדרה והגפיים התחתונות על ידי עצם העצה דרך חיבור מפרק העצה והכסל. החיבור בין מפרק הירך לאגן ה-"אצטבלום" למעשה הינו סוג של "מכתש ועלי" בצדי הגפיים של גוף האדם כשכל אחד מהצדדים מתפקד כמבנה גרמי שלם בפני עצמו. כשליש מהתלונות על כאבים בגב התחתון מתגלות לבסוף כתוצאה של דלקת באגן. בגלל מיקומו הייחודי של האגן לעיתים רבות הכאב בו מאובחן בצורה שגויה ומתפרש כשריר מתוח או תפוס בגב, בלט או פריצת דיסק מותני. אבחון שגוי של דלקת באגן עלול לפגוע באיכות חייהם של הסובלים ממנה ולגרור טיפול לקוי ולמעשה האזור הפגוע נותר ללא כל טיפול.
לאגן ולמבנה הייחודי שלו ישנן שתי מטרות עיקריות בגוף האדם, האחת להעביר ולווסת את משקל הגוף העליון שלנו על הגפיים התחתונות והגנה על האיברים הפנימיים שלנו מפני דחיסה של משקל פלג הגוף העליון.

הסיבות לכאבים באגן

כאב באגן לרוב נגרם מנזק בשריר או ברצועות, ישנם כאבים באגן הנגרמים בשל בעיה במערכת העיכול ובאיברים הפנימיים בבטן התחתונה אזי לא מדובר בכאבים באגן עצמו אלא כאב המקרין אליו. פגיעה בשרירים ובמערכת השלד עצמה גם היא עשויה להיות גורם לכאבים במפרק האגן. על מנת לאבחן את סוג הכאב ומקורו יש לייצר סיפור מקרה ולאבחן את הפגיעה על ידי מיקומן הפיזי של התלונות בגוף, הזמנים והמצבים בהם מופיע הכאב והאם קיים קשר עקבי בין הופעת הכאב בכל אלו. חשוב מאוד להבדיל בין כאב ממש באגן לבין כאב באיבר אחר המקרין לאגן עצמו. אבחון טוב של הפגיעה ניתן לקיים על ידי בדיקה של הרקמה במכון דימות, כשהבדיקה האידאלית היא בדיקה דינאמית המתבצעת תוך כדי תנועה. הסימנים לדלקות ופציעות באגן משתנים בין אדם לאדם. הם יכולים להיות קלים עד בלתי מורגשים ויכולים להיות מגבילים וקשים עד כדי השפעה רבה על התפקוד היומיומי שלנו.

גורמים נפוצים לכאב מקרין לאגן:

  • פגיעות פיזיות כגון: תאונת דרכים, חבטות חזקות עקב נפילה.
  • התנהלות לא נכונה במהלך פעולות יומיומיות כגון ישיבה ממושכת, הרמה שגויה של משאות כבדים והתכופפות שגויה.
  • גם מחלות ממשפחת מחלות המעי כגון קרוהן וקוליטיס עלולות להוות גורם מקרין לכאב באגן וכן קיימת אפשרות של דלקת מפרק זיהומית הנגרמת כתוצאה מחיידקים/נגיפים וזיהומים במפרק האגן..

אבחון וטיפול

צרו עמנו קשר ונזמין אתכם בהקדם לפגישת אבחון בה נבדוק את אופן ההליכה והיציבה שלכם ובדיקה פיזית של טווחי התנועה במפרקי הירך, ברך, עמוד שדרה לאורכו ובמידת הצורך נרחיב למפרקים נוספים. נמלא סיפור מקרה והיסטוריה רפואית על מנת לקבל תמונה מצב הכי עדכנית וברורה שלאחריה נתחיל בטיפול.
פגיעה באגן הינה פציעה לא פשוטה משום שזהו מרכז הגוף האחראי על יציבתנו, פגיעה בו תשבש את מערך הגוף כולו ותידרש מכם סבלנות, משך הטיפול עלול להיות ארוך.
לאחר זיהוי ואיתור הבעיה נתחיל במספר טכניקות לאיזון ונטרול הכשלים .
אחת הטכניקות לטיפול בכאב היא טכניקת trigger points therapy . טכניקה זו הנה מצוינת לטיפול במקרים של דלקות מכל סוג שהוא. היא מסוגלת להביא להקלה כמעט מידית בכאב ללא טיפול תרופתי במשככי כאבים ו/או סטרואידים. הטכניקה זו מבוססת על שחרור נקודות מסוימות בגופנו אשר הלחץ שנוצר בהן מקרין וגורם לכאב באזורים אחרים בגוף. על ידי לחיצה על נקודות אלו מושג שחרור של הנקודה מ"הלחץ" בו היא שרויה וברגע השחרור של אותה נקודה נשיג בדרך כלל גם הקלה מידית בכאב באזור ממנה הוא מושפע ובכך נשיג שיפור רב באיכות החיים, בנוסף נשתמש גם בטכניקות נוספות כגון : מניפולציות מפרקיות, MET ועוד