החלפת מפרק הברך

הליך החלפת מפרק הברך

מפרק הברך הינו המפרק המחבר בין עצם השוק לעצם הירך, תפקידו העיקרי של מפרק זה הוא לאפשר כיפוף ויישור הרגל וכן בלימת הזעזועים והעברת העומס על השלד מלמעלה כלפי מטה על ידי העברה תנועתית רציפה.
במפרק המברך קיימים גם גידים, רצועות וסחוס אשר אלו הן המחברים בין עצמות השוק אל הירך. בנקודת החיבור בין שתיהן נמצאת פיקת הברך המכסה את נקודת החיבור בין העצמות ובכך מסייעת בתנועה חלקה של המפרק.
בזמן פעילות גופנית כמו הליכה, ריצה וקפיצה, הכוח והלחץ המופעל על המפרק נספג כולו באמצעות הברך על ידי הסחוס המתפקד כבולם הזעזועים של המפרק. באם נמצא נזק בסחוס כגון שחיקה, בעת פעילות גופנית יתחככו העצמות זו בזו ויגרמו להגבלה בתנועה ולכאבים חזקים.

באיזה שלב של הפציעה כדאי לשקול את החלפת מפרק הברך?

לפני שנכנסים למסלול של התערבות כירורגית כלשהי יש לוודא שמיצתם את כל האפשרויות והטיפולים האלטרנטיביים אשר קיימים ושיפור בתנועה והקלה בכאב לא נראו בעקבות אותם הטיפולים.

הסיבות להחלפת המפרק:

  • ניוון של המפרק, שחיקת סחוס ודפורמציה (שינוי צורה איטי של חומר מוצק כתוצאה מלחץ) במפרק הברך.
  • הפרעה תנועתית במפרק הברך המלווה בכאבים עזים הפוגעים משמעותית ברמת החיים של המטופל.

מתלבטים אם להיכנס לחדר הניתוח? הנה כמה דברים שכדאי לשקול קודם

ההחלטה לעבור ניתוח שכזה ולמעשה כל ניתוח או פעולה פולשנית היא החלטה חשובה שיש לבצע לאחר מחשבה רבה והתייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים, כיוון שכמו בכל ניתוח מכל סיבה שהיא, אתה יודע איך אתה נכנס לחדר הניתוח, אבל אין לדעת באיזה מצב תצא ממנו.
אחרי שווידאתם כי הברירה היחידה העומדת בפניכם היא ניתוח החלפת מפרק הברך ראשית יש לחפש מנתח/ת בתחום, כדאי מאוד כאלו עם המלצות ממקור ראשון (חברים, משפחה). אתרי האינטרנט של המרפאות והמנתחים השונים נותנים לנו מידע שיווקי כמו על כל מוצר ולכן חשוב מאוד לשוחח עם מטופלים שעברו ניתוח זהה אצל המנתח/ת הנבחר. בפגישה עם המנתח כדאי מאוד לרדת לעומקם של הדברים ולקחת בחשבון כל תרחיש ותוצאה של הניתוח הזה.

שאלות שמוטב לכם לשאול על מנת להכנס לחדר הניתוח בטוחים ומלאי ידע בנוגע להליך הן: מהם סיכויי ההחלמה ממנו? מהם אחוזי הסיכון שבניתוח כזה? מה משך זמן הניתוח עצמו? באיזה סוג הרדמה מדובר ובאילו חומרים יבוצע שימוש במהלכו?

שאלות נוספות שעליכם לשאול הם בנוגע להחלמה ולשיקום המפרק לאחר הניתוח. ראשית האם ישנן פעולות שעליכם לבצע טרם הניתוח על מנת להכין את הגוף להליך שכזה? מה משך תכנית השיקום שלאחר הניתוח? האם אחריו המפרק ישוב לקדמותו בצורה מלאה ואם לא באילו אחוזים?

אם חשבתם שהחלק של הניתוח הוא החלק המורכב בתהליך הזה אז טעות בידכם. לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך צפוי הליך שיקום מאתגר מאוד וזה בנוסף לתופעות הנפוצות לאחר ניתוח אשר עשויות לעכב את תחילתו. למשל, 85% מאוכלוסיית המנותחים סובלת מהידבקויות של הרקמות לאחר הניתוח דבר העלול לדחות את הליך השיקום והמשמעות של דחיית הליך השיקום עלולה להוליד הגבלה תנועתית ותפקוד לקוי, דבר המביא את המנותח בערך לנקודת המוצא ממנה נכנס לחדר הניתוח מלכתחילה.

טיפול

בטרם כניסתכם לניתוח צרו עמנו קשר על מנת שנוכל לתת מענה מהיר מיד לאחר הניתוח. ככל שתחילת תהליך השיקום יהיה רחוק מזמן הניתוח השיקום עשוי רק ללכת ולהסתבך ולמנוע מכם לחזור לפעילות תקינה. למען הסר ספק משך השיקום ארוך סובלנות והתמדה זה שם המשחק.
בפגישת האבחון נאסוף את הנתונים הרלוונטיים מהרופא המנתח לתחילת החזרה לחיים פעילים.
מיד עם תחילת הטיפול הראשון – נתחיל לעבוד מסביב לתפרים עד להורדתם ע"י הרופא המנתח, נעבוד ראשית על הפחתת הנפיחות וזרימת לימפה תקינה, נשתמש הרבה בעיסוי פאשייתי עמוק, טיפול מנואלי והדבקות של קינזיו טייפינג. עם הורדת התפרים נתחיל עבודה יותר מעמיקה של טריגר פוינטס וMET בשילוב חשמל, טייפינג וארטיקולציות בהתאם. לאחר קבלת יישור וכפיפה רצויים נתחיל להפעיל אתכם לעבוד בסטודיו המאובזר במרכז על מנת לחזק את השרירים והמפרקים בדגש על טכניקה, טכניקה ושוב טכניקה !!!

מתי ניתן לחזור לפעילות אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך?

כמו בכל ניתוח או הליך פולשני אחר, קצב ההחלמה של כל אחד מאתנו שונה, הכלל הראשון בתהליך חייב להיות קיום של טווח תנועה פעיל ומלא, עד שלא יתקיים התנאי הזה לא יהיה ניתן להחזיר את המטופל למסלול של פעילות גופנית. ובכל זאת אם רוצים לנקוב בתקופות ומספרים, טווח ההחלמה עד חזרה לפעילות גופנית נע בין 3 ל- 12 שבועות, הפער בין הטווח תלוי בגילו של המטופל וברקע שלו. במרכז ReMovement גם במקרה הזה אנו מקפידים מאוד על שילוב של תהליך החלמה/שיקום בליווי של החזרת התנועה הנכונה, תפקוד נכון ובריא של הגוף לקבל תוצאה מקסימלית גם במידה והמטופל אינו שב לקדמותו לאחר הניתוח אנו נסייע לו ללמוד תחזוקה נכונה ובריאה של הגוף ככל הניתן על מנת לשפר את איכות החיים גם במסגרת המגבלות הקיימות.