ליצירת קשר עמנו

פציעות בקרסול

פציעות בקרסול הן הפציעות היותר נפוצות בעיקר בקרב ספורטאים. ביטויים כמו "סובבתי את הקרסול, נקעתי את הקרסול" נפוצים יותר ויותר ועלולים להתרחש גם בעת פעילות שגרתית כמו הליכה או ירידה בגרם מדרגות. רבים נוטים לפרש כל פציעה בקרסול כנקע, אולם בפועל מדובר בנקע סביב 70% ממקרי הפציעות בקרסול.

מה קורה לקרסול שלנו במקרה של נקע?

הקרסול שלנו הוא למעשה מפרק סינובאלי בגפה התחתונה שלנו. מפרק סינובאלי הנו מפרק סוג המפרק הנפוץ ביותר בגוף שלנו  והינו סוג המפרק המקנה לנו תנועה מרבית מכל סוגי המפרקים הקיימים.  הקרסול שלנו מוקף בשלוש רצועות אשר השילוב של שלושתן מקנה למפרק כה קטן לשמור לנו גם על יצבות השלב וגם מאפשר תנועה ועמידה בעומסים. סיבוב יתר כלפי פנים של הקרסול נמנע בזכות הרצועה הקולטרלית  החיצונית אשר בעצמה נחלקת לשלוש רצועות שונות: השוקית הקדמית, השוקית והעקב והשוקית האחורית. צידו הפנימי והחזק יותר של הקרסול נתמך על ידי רצועה רחבה וחזקה יותר המוכרת גם בכינוי "רצועת הדלתא" הנאחזת בעצם העקב, עצם הסירה ועצם הטלוס. בשל חוזקה היחסי של רצועת הדלתא רוב הפגיעות והנקעים בקרסול מתרחשים על ידי סיבוב כלפי חוץ של כף הרגל כלומר הבהונות כלפי פנים והקרסול כלפי חוץ. אם לדבר באחוזים, רק 5-10 אחוזים מפציעות הקרסול כוללות סיבוב כלפי פנימה של הקרסול או פגיעה ברצועת הדלתא.

מה הופך את הקרסול שלנו לכל כך פגיע ומה בעצם קורה במהלך פגיעה בו?

במצב של סיבוב הקרסול כלפי חוץ או פנים, מגיעות הרצועות סביב הקרסול למצב מתיחה מעבר ליכולתן ובשל כך נגרם להן נזק. אנשים אשר גופם אינו מורגל בפעילות גופנית וסובלים מרקמות שרירים חלשות או ממצב גופני כללי פחות תקין נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר לפציעות מסוג זה. גם מקרים של נקע ישן שלא טופל כראוי או כלל עשוי להפוך את הפציעה לכרונית, כזו שתחזור על עצמה ותלווה את הסובלים ממנה לאורך החיים ותפגע באיכות חייהם.  

כיצד ניתן להימנע מפציעות בקרסול?

כל שיפור תפקוד ותהליך למידה של הגוף שלנו לגבי יציבה והפעלה נכונה של גופנו יכול לסייע לנו למנוע פציעות דומות בעתיד. מומלץ מאוד לבצע אימוני כוח מבוקרים תוך כדי עבודה על שיווי משקל וגמישות הגוף שלנו. גם למשקל גופנו יש השפעה גדולה על הסיכוי לפגיעות בקרסול שכן לשמירה על משקל גוף תקין והפחתת עומסים על הקרסול יש משקל רב בסיכוי שלנו להיפצע. חשוב לזכור שרקמות ורצועות שכבר ניזוקו אמנם לא יוכלו להינצל מהסיכוי לנקע אך באמצעות "חינוך" נכון של הגוף שלנו נוכל למזער את הסיכוי לנקע ולשפר פלאים את איכות החיים שלנו ולהפחית את הכאב.

אבחון

על מנת לשלול אפשרות של שבר בקרסול ועל מנת שניתן יהיה להתאים את הטיפול לפגיעה באופן מדויק ביותר מומלץ לבצע שיקוף רנטגן של הקרסול. לנקע בקרסול קיימות שלוש דרגות: דרגה ראשונה- תנועה והליכה עדיין מתאפשרת אך נצפית נפיחות קלה באזור וכאב קל, במקרה זה ככל הנראה מדובר במתיחה של השרירים והרצועות.    בדרגה השנייה של הפציעה ניתן לחוש קושי בתפקוד, נפיחות באזור ואף שטף דם המצביע על קרע חלקי או מלא של אחת הרצועות. בדרגה השלישית והחמורה ביותר-שטף דם בולט וחמור המלווה בנפיחות רבה עד כדי אבדן תפקוד מוחלט כולל אי יכולת נשיאת משקל הגוף בעמידה, דבר המרמז על קרע גידי או שרירי.

שיקום הקרסול לאחר הפגיעה.

במידה וכבר נגרם נזק לקרסול שלכם, המסלול האידאלי לטיפול בו לפי REMOVEMENT יהיה שחרור הלחץ על המפרק, שחרור השרירים וחזרה לאיזון וטווחי תנועה תקינים, לאחר מכן אימון לצורך הפעלה של המפרק במטרה לחזק את השרירים החלשים סביבו ולהגמיש אותם. טיפול נקודתי לכאב בדמות משככי כאבים למיניהם רק יאטו את ההחלמה לכן מומלץ מאוד להימנע מהם ככל שניתן ברמת הכאב.

לקבלת הצעת מחיר